inekemombasa.reismee.nl

zondag in Mombasa, Bamburi

Hi allemaal, die dit mogelijk gaan lezen. Zit ik een beetje te balen, want een heel verhaal geschreven, maar niet het land aangeklikt, dus tekst weg. Enfin ik begin gewoon op nieuw. Zit in een internetcafe, want de computer in mijn gasthuis werkt niet althans het internet niet. Ik heb een hectische week achter de rug. Het werk is daadwerkelijk gestart en we zijn deze week ook verhuisd van de ene estate, een soort bungalowdorp achter de muren en bewaakt, vlak aan de weg naar Mombasa town, naar een estate aan de andere kant van de weg en iets meer van de weg af, groener, palmbomen en verdroogde papaya's, maar minder stoffig dan de 1e plek. Het was een enorme onderneming, veel met de handkar en voor grotere dingen een tuktuk. De chaos was groot. Ik heb af en toe even moeten slikken, maar begin het nu los te laten. Om rond 8 uur 'smrgens probeer ik een matatu naar Bombolulu te krijgen, waar de school staat. ca half uurtje. Maar voor je daadwerkelijk in het busje zit gaan er velen volgestouwd langs, dus het is een beetje struggle for life. De school begint om 8 uur, maar dat ga ik nooit halen want dan moet ik heel lang langs de weg staan voor vervoer. Het is geen probleem als ik wat later binnenkom dan de anderen. Heb nu gewerkt met KA1, 2, 3 = kleuters in 1 ruimte. 21 kindjes van 3 tot 5 jr. Grade 5 en grade 4. Het nivo van de kinderen is erg wisselend. dus het is veel individueel bijspringen. Ik moet het systeem nog een beetje doorkrijgen, maar kan niet alles in 1 week. Om 11 uur = breaktime, kinderen scharrelen rond, leerkrachten drinken thee. Om 13.00 = lunch. Er wordt voor de bijna 100 kinderen gekookt op houtskool door een speciaal daarvoor aanwezige hulp. De ene dag ugali = maispap heel stevig en met een soort soep van groene groenten, tomaat. Kinderen en leerkrachten verwerken enorme hoeveelheden van de ugali. Ze moeten nog even wennen aan mijn kleine portie. De andere dag bruine bonen en mais. Het smaakt allemaal goed en voor de kinderen zou het zomaar de enige maaltijd per dag kunnen zijn. Ik begin mijn weg een beetje te vinden en weet, dat ik er vooral voor hulp ben. Gisteren alleen naar Mombasa town geweest. Erg druk langs de weg dus bijna 1 uur onderweg. Fort Jesus bezocht, fortificatie uit de 16e eeuw. Zie internet. Leuke meid leidde mij rond 26 jaar, alleenstaande moeder met dochtertje van 4. Doet dit als bijverdienste en als stage. Ve hebben gezellig samen wat gedronken na afloop van de rondleiding en toen ben ik in mijn eigen tempo rond gegaan en foto's gemaakt. Daarna nog geluncht en wat geshopt. Een kokoi gekocht=omslaglap om naar de douche te gaan zonder mij te hoeven om/aankleden. Vanmiddag met Jelmer 9= 18 jr en ook vrijwilliger, alleen op school van Christine, onze gastvrouw0 de lunch gekookt en het was goed te eten. Nu ga ik even stoppen, want had dit verhaal dus al een keer geschreven en zal het nu goed verzenden. Met mij verder dus alles goed. Hoop bij jullie ook en geniet vooral van het frisse weer in Holland, hier heet en stoffig. Liefs ineke.

Reacties

Reacties

Lia daniel

eindelijk tijd om te regeren.
Ik vind het heel leuk om op deze manier een beetje met je mee te reizen.
succes maar weer liwve groet lia

Anita Hoogerwerf

Wat een wereld van verschil, wennen en toch al binnen een korte tijd je zo eigen gemaakt. Ik ben erg benieuwd naar je foto's. Lieve groet vanuit een nat Nederland., Anita

Mirian

Spannend zo alleen naar downtown? Jelmer is Nederlander?
Wanneer staat de safari op de planning, ga ik vast een ticket boeken ;-).
Xx Mir

agnes

Hoi Ineke

Eindelijk ook een berichtje van mij. Leuk om te lezen hoe je het maakt en wat je beleefd. We denken aan je.
Fijne tijd nog.
Liefs ook van Tijmen en de meisjes,

Agnes.

maeta

Wel even wennen he?
Enig om je zo bij te benen,je mag wel wat van onze regen hebben,het houd niet op hier,maar dat is typicall Oregon,Doe je alles op z'n engels in school?
Zijn de kinderen enthousiast.wat een andere wereld, thanks for sharing. love Metha

Maryse Roelofszen

Hallo Ineke, wat leuk om te lezen allemaal!
Heerlijk om de wereld weer even met andere ogen te bekijken. Geniet ervan!!
Groetjes Maryse

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood